- Meer dan tien jaar na de invoering vindt Facebook het tijd om te stoppen met gezichtsherkenningssoftware op het platform.
- De functionaliteit wordt in de komende weken uitgefaseerd en omvat het verwijderen van betreffende data van meer dan een miljard mensen.
- Facebook denkt dat het gebruik van gezichtsherkenningssoftware niet past in de huidige tijd waarin er veel aandacht is voor privacy.
Facebook, sinds kort onderdeel van moederbedrijf Meta, gaat stoppen met het herkennen van gezichten op het socialemediaplatform. Het bedrijf verwijdert de gezichtsherkenningssoftware en alle bijbehorende data van meer dan een miljard mensen in de aankomende weken.
Het stoppen van gezichtsherkenning heeft als gevolg dat gebruikers niet meer automatisch in foto’s getagd zullen worden. Ook krijgen mensen geen melding meer als iemand een foto van hen op het sociale netwerk plaatst.
Voor blinden en slechtzienden is de stap slecht nieuws, want Facebook maakt straks niet meer automatisch een beschrijving van de foto en degenen die erop staan.
Volgens Jerome Pesenti, vice-president van de afdeling binnen Facebook die zich met kunstmatige intelligentie bezighoudt, kon het bedrijf het niet meer verantwoorden om gezichten automatisch te herkennen. “We moeten het gebruik van deze software afwegen tegenover toenemende gemeenschappelijke zorgen”, laat hij in een blogpost weten.
Bij de introductie van de software in 2010 waren er al privacy-experts die aan de bel trokken.
Facebook faseert de gezichtsherkenning in de komende weken uit zonder dat foto's of video's hierbij veranderen. Ook de tags in die media blijven gewoon intact.
Geen gezichtsherkenning, maar toch wel gezichtsherkenning
Opvallend is dat Pesenti in de blogpost alleen zegt dat Facebook de gezichtsherkenning uitzet en de data van gebruikers verwijdert. Nergens wordt gesproken over het ontmantelen van het algoritme of het opschonen van de data die de DeepFace-software de afgelopen 11 jaar heeft verzameld. Alleen de opgeslagen gezichten van mensen die gebruikmaakten van de software zullen verwijderd worden.
Daarnaast stopt Facebook niet helemaal met het gebruik van gezichtsherkenningssoftware. Het wordt nog steeds gebruikt om de identiteit van gebruikers vast te stellen als ze bijvoorbeeld niet meer in hun account kunnen komen, of als ze een transactie op het platform willen doen.
De stap lijkt bedoeld om het imago van Facebook op te krikken. Vorige week werd daar ook een poging toe gedaan. Toen vertelde CEO Mark Zuckerberg dat zijn bedrijf vanaf nu niet meer Facebook, maar Meta heet. Daarbij beweerde hij dat de nieuwe naam niet bedoeld was om Facebooks slechte imago van zich af te schudden, maar omdat het simpelweg niet meer past bij de nieuwe strategie van het bedrijf. Meta moet zich namelijk vooral focussen op de metaverse.
Lees ook: De metaverse: wat is het en wat kan je ermee?
Facebook ligt al langer onder vuur om verschillende privacykwesties. De laatste en meest spraakmakende is dankzij klokkenluider Frances Haugen aan het licht gekomen.
Zij deelde interne documenten met verschillende media en het Amerikaanse parlement waaruit bleek dat Facebook winst maken belangrijker vond dan sociale aspecten. Haugen zei onder meer dat Facebook uit eigen onderzoek weet dat zijn apps, zoals Instagram, de geestelijke gezondheid van sommige jonge gebruikers schaden.